Search This Blog

Tuesday, June 7, 2011

Monolog 5

Cikgu...

Jaman sekolah form 1-3..aku sekolah harian. Masuk kelas perdagangan. Dalam kelas aku cuma ada 3 orang je yang sama kulit dengan aku.Yang lain kulit semua lebih cerah dari aku.

Kisah Cikgu Satu
Cikgu satu ni asal masuk kelas, pandang muka 3 orang kami akan berkata: 2 sen tak guna...setiap kali dia masuk kelas....ayat tu takkan dilupakan. Cikgu ni kulit cerah dari aku.Aku cukup sakit hati...sampai sekarang.Aku masih nampak muka dia dengan jelas..suara dia..rupa bentuk dia. Tapi aku tak berani melawan, sebab dia cikgu aku. Tak pernah terpikir nak calar atau pancitkan kerete dia, tak macam bebudak sekarang.

Kisah Cikgu Dua
Jaman dedulu..tuition ni tak glamer macam sekarang. Terhad untuk anak org kaya. Aku belajar sendiri je...baca buku sambil baca Gila-Gila sambil baring atas katil. Rupa-rupanya, mase nak dekat SRP, Cikgu Dua ni buat kelas tambahan untuk yang sama kulit dengan dia aje. Aku 3 orang ni lansung tak tau. Kawan aku yg tak sama kulit ngan aku terbocor rahsia. Ini pun aku sakit hati jugak. Akhirnya result SRP keluar, aku buktikan pada dia ...aku tak pi kelas tambahan dia result lagi cantik dari kawan aku yg pi kelas dia.

Pelajaran moral kita hari ini:
1) Kepada cikgu-cikgu...jangan buat macaam ni...murid lu ingat sampai mati.
2) Bebudak sekarang di luar jangkauan...sanggup buat ape saja. Budak dulu baik-baik.
3) Tak payah la pi tuition untuk semua subjek.
4) Cikgu Satu dan Dua telah berjaya menjadi pendorong aku.
5) Gila-Gila jaman dulu ade kelas...sekarang punya ..hampeh.

3 comments:

AI said...

- ckp kt cikgu - cikgu, lu langsi, lu mati...hehe (ade ke)

- x sangka btol...dlm buku skola ade komik gila2...pehtu bole jd best student...

- genius la kunun...

szar said...

aku tak kate aku genius....cume perlu paham+studi

Dr Singa said...

ada lipat-lepat kat kulit belakang sekali!!